Velkommen til Kvitre aktivitetsbarnehage.
Kvitre aktivitetsbarnehage åpnet 31.juli 2006, da under annet navn. Barnehagen ligger i lokalene til gamle Fauskeeidet skole på Kvitblik, 11 km nord for Fauske sentrum. I Kvitre har vi masse tumleplass og mange muligheter til fysisk utfoldelse både inne og ute. Vi har flere store lekerom, kjøkken, og et stort aktivitetsrom for skapende virksomhet. Vi har en flott gymsal med klatrevegg og masse utstyr som brukes flittig. I uteområdet vårt har vi naturterreng, lekeapparater, akebakke og asfaltert plass for sykling og annen aktivitet. Det er kort vei til bondegårder, jorder, større akebakker, lauv- og barskog, gapahuk, skiløype, fiskevann, og vi har mange referanseområder i barnehagens nærmiljø.
Kvitre aktivitetsbarnehage er en liten og tryggbarnehage. Vi har et stort bygg med god plass, men barnehagen er liten i antall barn og personale. Her kjenner alle hverandre. Barna møtes på tvers av alder, og barna blir kjent med, og trygg på, alle de voksne i barnehagen. Her blir alle barn hørt og sett, og barna har store muligheter til å medvirke i sin egen hverdag.
Våren 2025 spisset vi konseptet vårt, og vi har valgt å kalle oss Kvitre aktivitetsbarnehage. Dette innebærer at vi legger vekt på å skape en barnehagehverdag fylt med allsidige og varierte aktiviteter som fremmer fysisk og psykisk helse. Barna skal få lære om seg selv og omverden gjennom førstehåndserfaringer, som vil si å oppleve og utforske gjennom å bruke hele seg og alle sine sanser. Barnehagen skal være en arena for lek, mestring, bevegelsesglede, sansing, opplevelser, læring, kreativitet og fysisk utfoldelse.
Vi bruker den flotte naturen vi har rett utenfor barnehagedøra, til lek, aktiviteter og turer. Gjennom utfoldelse ute i naturen, i all slags vær gjennom alle de fire årstidene, legger vi til rette for at barna skal bli robuste og bygge motstandskraft, og dermed bli i stand til å mestre livets opp- og nedturer.
Kvitre aktivitetsbarnehage er en fullkostbarnehage, og vi legger vekt på et sunt og godt kosthold og gode måltidsopplevelser. Barna får være med på matlaging og praktiske gjøremål som gir mestringsopplevelser og glede over å få bidra til fellesskapet.
Slik har vi det hos oss:
I Kvitre barnehage:
• er det en kvitrende, positiv og god atmosfære. Samarbeid, ros og oppmuntring er viktige momenter i vår hverdag.
• har vi voksne som ser hvert enkelt barn og som legger til rette for individuell utvikling.
• møter barna aktive og tilstedeværende voksne som inspirerer til nysgjerrighet og utfoldelse.
• bruker vi naturen som arena for lek og læring året rundt, og vi lar barna få erfaringer med de ulike muligheter naturen byr på. Sammen med barna undrer vi oss over mangfoldet og kontrastene i naturen og filosoferer over naturens små og store skatter gjennom de fire årstidene. I naturen får barn bruke hele seg med alle sine sanser, og vi vet at nettopp dette er viktig for barns vekst og utvikling. Vi skal så, høste og foredle naturen, og barna skal få gi uttrykk for inntrykk og opplevelser gjennom skapende virksomhet.
• legger vi til rette for gode opplevelser og at barna skal få bruke hele seg med alle sine sanser. ”Learning by doing” er viktig for barnas utvikling på alle områder. Barn lærer om seg selv og omverden gjennom alt de opplever og erfarer gjennom sansene sine. Hos oss ønsker vi å legge til rette for rike og varierte opplevelser som barna kan bygge sin videre kunnskap på. Vi har som mål at barna skal oppdage og sette pris på sin sanseverden og vite at egenart og særpreg er et positivt gode.
• ser vi på foreldre som den viktigste ressursen for barnas utvikling, og vi legger vekt på et nært foreldresamarbeid.
• lar vi kreativiteten og fantasien få blomstre!
• Bruker vi ros og anerkjenning for å gjøre hvert enkelt barn oppmerksom på hvilke ressurser det har. På den måten blir barna kjent med seg selv og lærer seg å bli glad i seg selv.
• legger vi til rette for vennskap og at vi skal vise omsorg for hverandre.
• ser vi på barnehagen som en viktig kulturformidler, og vi skal være med på å holde i hevd gamle kulturtradisjoner.
• gir vi hvert enkelt barn de beste forutsetninger for utvikling, lek og læring.
