Fysisk miljø

Kvitre barnehage ligger i lokalene til gamle Fauskeeidet skole på Kvitblik 11 km nord for Fauske sentrum.

Vi har et stort uteområde med naturlig kupert terreng, trær, div lekestativer og mange muligheter til fysisk utfoldelse. Vi har også grillhus i uteområdet som brukes flittig. I tillegg har vi klatrestativ og stor tumleplass for aktivitet og sykling rett utenfor gjerdet. Vi har mange referanseområder i barnehagens nærmiljø, bl.a Kvitrecampen der det er gapahuk og klatrejungel, bondegården Forsbakk, Grendehuset, blåbærskogen, Granly, runden rundt Nordeng og fossen, og Ku-jordet.

Vi har to avdelinger/baser i barnehagen. På Marihøna har 1-åringene base. Der er det et stort lekerom, avskjermet stelleplass, soverom der barna sover i sine vogner, og eget spiserom der alle samles til måltidene i løpet av dagen.

På Maurtua har 2-5-åringene base. På Maurtua er det mange små og store rom (derav navnet) med mulighet for lek, aktivitet, kreativitet, ro og hvile og et variert utvalg av leker og utstyr. I tillegg har vi et stor kjøkken/spiserom og formingsrom/dramarom.

Begge avdelingene får nyte godt av barnehagens mange rom, og vi deler ofte i minde grupper slik at hver enkelt barn skal bli sett og hørt. Vi har også en flott gymsal med klatrevegg og ballbasseng.